tisdag, september 30, 2008

Smaskiga muffins som jag bakade ikväll


när min goa lilla vän L kom på besök. Håll till godo!


Äppel och kanelmuffins
Ca 6 stora eller 10 små muffins

Muffinssmet:
3 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
1/4 tsk salt
125 g osaltat smör, rumstempererat
1 3/4 dl strösocker
2 ägg
1 1/4 dl mjölk
2 tsk vaniljextrakt eller vaniljsocker
2 äpplen, skalade och skurna i klyftor

Kanelfyllning:1 1/4 dl vetemjöl
3/4 dl strösocker
60 g smält smör
2 msk malen kanel
Blanda alla ingredienserna till kanelfyllningen och ställ åt sidan.

Blanda de torra ingredienserna utom sockret i en stor skål och ställ åt sidan. Vispa smör och socker pösigt med en elvisp och tillsätt äggen, ett i taget. Blanda i mjölken, vaniljen och de torra ingredienserna i äggblandningen. Fyll pappersklädda formar till hälften med muffinssmet och strö kanelfyllningen över smeten. Fyll formarna nästan upp till formkanten med resten av smeten. Tryck ner äppelklyftorna till hälften i smeten. Grädda sedan 25-30 min i 175°C för stora muffins och något kortare tid för mindre.



HM, fast nu när jag läser igenom receptet ser jag att jag gjorde nog lite fel med kanelfyllningen, jag strödde den liksom över och tryckte ner äppelbitarna genom den, här står det att man ska ha fyllningen i mitten, fattade ju inte jag, men det blev goda ändå, det blev liksom lite knaprigt :-) jättemumsiga i alla fall.

och L, ha nu en riktigt skön semester och allt kommer gå jättebra, ni kommer vara friska som nötkärnor och bruna som pepparkakor när ni kommer hem! Bamsekramiz

Inga kommentarer: