tisdag, december 23, 2008

Julefriden lägrar sig


Åååå nu äntligen kommer den, som jag väntat på så länge. JULEFRIDEN, åtminstone för några timmar. Ungarna gått och lagt sig och tittar på film, jag sitter i soffan med uppesittarkvällen på tv och maken sitter på golvet framför och sorterar strumpor. Jag ska inte säga att det är putsat och fejat i varje vrå, men här i i alla fall mysigt och pyntat och någorlunda rent i det stora hela. Nya handdukar i badrummet, nya rena dukar, fräscha kökshanddukar, nyplanterade hyacinter, jultomtarna står på parad i fönstren, jultomten som jag fått efter mormor och morfar står utanför dörren med sin lykta och lyser (hoppas jag, så den inte brunnit upp), skinkan är griljerad och klar, väntar på bara att den ska svalna så man kan ta sig en tugga. Det enda som inte är riktigt klart är att slå in alla julklapparna. jag har fuskat och slagit in lite då och då och fyllt på under julgranen och L är alldeles galen att vi fuskar så, det är ju jultomten som ska komma med julklapparna jö... Det blir sedan när kidsen knoppat in för natten så vi tassar ner i källarn och slår in de resterande klapparna...

Inga kommentarer: