söndag, december 06, 2009

Att brottas

på brottarmattan och i köket med pepparkakshuset...

Igår gick L sin första riktiga brottningsmatch, lille plutten... Hm, det gick dock så snabbt att man inte hann ta några kort knappt, ca 20 sekunder innan motståndare fick honom på fall, dvs att man har båda axlarna i mattan... Men det var inga sura miner, han tyckte det var jättekul och kom, trots att han bara gick en match, hem med en silvermedalj. De var bara två i hans grupp så, det är ju perfekt, 20 sekunder på mattan och sen håva in en silvermedalj. Kan ju inte bli bättre!

Efter en dag i Östboskolans gympasal så var ju inte dan över. Det skulle bakas pepparkakshus. F har sett utanför Kvantum det fantastiska pepparkaksslottet som Milda gör reklam för. Detta skulle då bakas. Finns färdiga mallar att skriva ut på www.milda.se, så det var ju inget att tveka på. A-C hade lovat sina barn ett slott förra året så det var bara att sätta igång... H-vete vad vi kavlade pepparkaksdeg. Det var ju inte bara delar till ett slott som skulle gräddas utan TVÅ. Takbitar = 32 styck, torn = 32 osv... Men till slut blev det klart, vi tom improviserade och gjorde pepparkaks-drakar... Tyvärr så glömde vi en i ugnen tillsammans med vingarna och benen som blev KOL-svarta. Fast det blev ganska coolt nu när jag satt ihop dem med svarta vingar...
Vi satte ihop husen igår och jag körde S A K T A genom stan igår kväll. Idag började ju det roliga. Att dekorera... Men ack vad kladdigt. Jag gjorde åt 3 paket florsocker och säkert 6 äggvitor... Efter tre timmar kan jag presentera det färdiga resultatet... ta daaaaa...



5 kommentarer:

Anonym sa...

Wow, vilket fint och kul att ni använde geléhallon i stället för de berömda nonstopen eller smartiesen. När får vi komma och äta upp det!!!
Kram Linda

Nettan sa...

Ja, jag får väl bjuda in till pepparkakshusplundring efter jul :-)

mor i stugan sa...

Ni är ju ena rikyiga konstnärer du och Linda när det gäller att bygga pepparkakshus , själv har jag lagt ner massor av energi på mitt , men det ser ut som ett fallfärdigt torp ungefär. Ha en mysig vecka

Anonym sa...

Cooooolt! Vet inte vad jag är mest impad över; det färdiga resultatet eller ditt tålamod!!! Här köper vi färdiga delar och limmar med limpickan och dekorerar ENBART med kristyr! *S*

Anonym sa...

Jättefint!!! ni är så duktiga ni som ha tålamod med såntdär, själv hoppar jag över detta pyssel i år.