onsdag, februari 17, 2010

Idag har här bakats


*viskar* negerbollar... eller som det politiskt korrekt heter nuförtiden c h o k l a d b o l l a r... Ja, jag vet inte riktigt vad jag säger, ibland blir det n-bollar och ibland blir det chokladbollar... L skulle först baka, sen när han väl stod med händerna i gegget blev F hemskt sugen på att baka han med, så det var bara för honom att blanda ihop en smet med. Måste i alla fall säga att det är liite smidigare nuförtiden att baka med barnen, det blir inte lika mycket spill och kladd på golvet och faktiskt så kan ju i alla fall min stora unge, läsa receptet själv. Det är ju en klar fördel, fast det var lite svårt med msk, tsk, dl... så mamma fick vara snäll och översätta. Fast lillfisen har ju fortfarande liiite svårt för bokstäverna. Så det blev chokladbollar i varierande storlekar. :-)
Sen när det skulle fikas, då tyckte jag att det var liiite futtigt med bara en neg, f'låt chokladboll till latten, så jag satte igång med att baka en rulltårta, och dra på trissor (låter som en gammal Åsa Nisse-film) så lyckades jag. Helt fantastiskt, kan inte komma ihåg när jag lyckades med en rulltårta senast! Mums, jättegod med hallonsylt mellan... (fast allra godast är det med äppelmos, men jag sparade den till frukostgröten istället)

Nu ligger barnen till sängs i alla fall, efter diverse träningar, L har brottats och jag har yogats sen har vi ätit kvällsmat och schyss in i sängen. Nu är det absolut ingenting på tv så jag tror att jag tar och går och lägger mig och läser istället, har lånat tre smaskiga Nora Roberts böcker av mamma, så jag har att göra några dagar.

Natti Natti

1 kommentar:

Unknown sa...

Okej! Efter det bakkalaset måste man ju få komma och fika snart då???!!! :-)